Domy kultury to ważne miejsca na społecznej mapie Polski. Szczególnie ważny dla ich losów okazał się okres transformacji ustrojowej. Niektóre z domów kultury, które przetrwały doskonale odnalazły się w nowych realiach umiejętnie wykorzystując gminne fundusze i pozyskując nowe źródła, inne napotykają wiele trudności.
Sprawdzaliśmy w jaki sposób domy kultury we wsiach, małych i dużych miastach radzą sobie w dzisiejszych czasach i czy ich działania są efektywne i skuteczne. Co sprawia, że jedne z nich przyciągają atrakcyjną ofertą, a inne świecą pustkami?
W ramach projektu zbadaliśmy sposób działania domów kultury na przykładzie 13 domów kultury na terenie województwa mazowieckiego wylosowanych do udziału w badaniu. Poprzez analizę dokumentów, wywiady z liderami, ankiety skierowane do uczniów oraz analizę wizualną – udało nam się dowiedzieć wiele o działalności domów kultury na Mazowszu.
Najważniejszym wnioskiem z badania jest to, że domy kultury są czesto osamotnione w swojej działalności. Nie należą do żadnej ogólnopolskiej sieci, ani stowarzyszenia. Mało wiedzą o sobie na wzajem i brakuje im nie tylko środków, ale narzędzi twórczej pracy z lokalną społecznością.
Trzy rzeczy, których najbardziej potrzebują domy kultury to:
skrót raportu | pełna wersja raportu | publikacja |
(.pdf, 1.8MB) | (.pdf 6.1MB) | (.pdf 6MB) |
Zespół:
Redakcja naukowa: dr Maria Theiss, konsultacje: dr Barbara Lewenstein
Autorzy: Marta Białek-Graczyk, Marta Olejnik, Łukasz Ostrowski, Maria Theiss, Tomasz Kasprzak, Marcin Jewdokimow
Zespół badawczy: Marta Olejnik, Łukasz Ostrowski, Piotr Adamiak, Anna Biernat, Agnieszka Boguś, Łukasz Bukowiecki, Magdalena Chrzczonowicz, Katarzyna Gizińska, Krzysztof Hamerszmit, Marta Jackowska, Katarzyna Kolibabska, Joanna Kozera, Katarzyna Krakowska, Tomasz Piątek, Dominika Potkańska, Mateusz Przywara, Michał Tragarz, Dorota Walczak
Czas trwania: 2008-2009
Sponsorzy: Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię ze środków mechanizmu finansowego europejskiego obszaru gospodarczego oraz norweskiego mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Porządowych oraz dzięki wsparciu Fundacji Batorego