Po warsztatach, które odbywały się latem i wczesną jesienią, wchodzimy na etap realizowania diagnoz lokalnych. Badamy społeczność lokalną wykorzystując do tego różne metody. Warsztaty z mieszkańcami pomogły nam zmapować problemy i kwestie, które z punku widzenia domu kultury są ważne i wymagają pracy. Następnie wybraliśmy kilka, którymi zdecydowaliśmy zająć się w diagnozach. Część problemów jest specyficzna i zależy od miejscowości, ale powtarza się na przykład sprawa młodzieży (tego dlaczego nie przychodzi do domu kultury, jak ją przyciągnąć, jak się z nią komunikować).
Diagnozy są niezbędnym etapem poprzedzającym pracę nad strategią. Wyniki badań społecznych pozwalają precyzyjniej adresować programy, które opisuje strategia. Dlatego są tak ważne.
My dodatkowo robimy je partycypacyjnie – czyli przy współudziale przedstawicieli lokalnej społeczności: pracowników domu kultury, wolontariuszy, mieszkańców okolicy. Taki sposób pracy pozwala na zaangażowanie w proces osób, które zwykle nie miałyby dostępu do tego etapu. Ludzie zaczynają dzięki temu poznawać swoją miejscowość z innej perspektywy, dziwią się odkrywając pewne informacje na jej temat. Nad poprawnością metodologiczną czuwa zawsze jedna z socjolożek z naszego zespołu.
W diagnozach wykorzystujemy różne metody. Część z metod łatwych do wykorzystania opisaliśmy we wcześniejszym projekcie: „Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej?”.
Tym razem wzbogaciliśmy naszą paletę metod o prostą ankietę. W ramach diagnoz społeczności lokalnej w Górze Kalwarii stworzyliśmy internetową ankietę (można ją wypełnić tu: http://kulturagk.limequery.com/57822/lang-pl) dotyczącą sposobów korzystania i oceny działalności Ośrodka Kultury. Autorami ankiety są Łukasz Ostrowski i Marta Olejnik. Można ją wypełniać do 13 października. Później potrzebne będzie kilka dni na opracowanie wyników. Na pewno pochwalimy się nimi!
Inne metody wymagają więcej interakcji i wychodzenia z domu – mamy nadzieję, że pogoda będzie dla nas łaskawa i pozwoli nam skończyć prace w miłej aurze!